Co to jest ABS? Dlaczego jest tak ważny?  Jak działa? 

Samochód

Pojazdy są obecnie wyposażone w szereg systemów, które mają zwiększać bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Niektóre z rozwiązań zastosowanych w samochodach są rzadko wykorzystywane, a uaktywniają się w trudnych sytuacjach i w wielu przypadkach mogą być jedynym sposobem na wyjście z problematycznej sytuacji bez szkód. Jednym z takich systemów jest ABS. Jak działa? Co to jest ABS? Dlaczego jest tak ważny?

Spis treści:

System ABS – co to jest?

ABS to skrót od niemieckiego Antiblockiersystem. Rozwiązanie to absolutnie nie stanowi nowości w motoryzacji, gdyż wykorzystywane jest w pojazdach od kilkudziesięciu lat, a zastosowanie w samolotach miało już w latach 50. ubiegłego wieku. Od 1 maja 2004 roku czujnik ABS musi być montowany w każdym pojeździe, który zostanie wyprodukowany w Unii Europejskiej.

Co to jest system ABS? To jeden z elementów układu hamulcowego, a jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół w momencie hamowania. A jak działa ABS?

W jaki sposób działa układ ABS?

Na system ABS składa się kilka kluczowych elementów. Należą do nich modulatory ciśnienia, czujniki prędkości obrotowej kół i sterownik. Zadaniem tego ostatniego jest analizowanie sygnałów z sensorów i korygowanie siły hamowania. Niektórzy mylnie interpretują, iż układ ABS ma na celu skrócić drogę hamowania. W pewnych przypadkach możliwe, że rzeczywiście tak się stanie, ale może mieć to miejsce wówczas, jeśli popełnisz błędy przy próbie zatrzymania pojazdu. Podstawowe zadania, które ma zrealizować czujnik ABS w samochodzie, to wspomniane zapobieganie blokowaniu kół, ale również zapewnienie przyczepności na zakrętach przy naciśniętym hamulcu i w pewnych przypadkach – skrócenie drogi hamowania.

Po czym możesz zauważyć, że w aucie uruchomił się system ABS? Otóż zaczniesz odczuwać drgania na pedale hamulca. W momencie, kiedy do sterownika przekazany zostanie komunikat wskazujący na to, że mogło dojść do poślizgu, czujnik ABS zredukuje ciśnienie w układzie danego koła. Efekt będzie taki, że uda się utrzymać poślizg na poziomie do 30 proc. Dlaczego jest to korzystne? Otóż podczas hamowania niewskazany jest całkowity brak poślizgu, ale równie złym zjawiskiem jest pełny poślizg. Natomiast najlepiej jest wówczas, gdy koła obracają się z prędkością nieco mniejszą niż prędkość jazdy.

Szczególne pole do popisu system ma wówczas, gdy pokonujesz łuk, a warunki na drodze są złe. Zadaniem ABS-u jest wówczas wyeliminowanie konieczności zastosowania hamowania pulsacyjnego. Utrzymany zostanie poślizg dla każdego z kół na wspomnianym poziomie, a dzięki temu kierowca zyska możliwość skorygowania toru jazdy w sytuacji, kiedy musi on nagle nacisnąć pedał hamulca.

Czy układ ABS jest obowiązkowy?

W Europie Zachodniej już od 1 lipca 2004 roku każdy pojazd wprowadzany na rynek ma być wyposażony w ABS. Natomiast w przypadku Polski, która wówczas była jednym z nowych krajów Unii Europejskiej, obowiązek taki istnieje od 1 lipca 2006 roku. Obecnie jest to już standard na rynku, ale oczywiście w dalszym ciągu po polskich drogach jeżdżą starsze samochody, które nie mają ABS. Tymczasem rozwiązanie to zapewnia pojazdowi względną stabilność, a także większe możliwości manewrów. Zapobiega takim zjawiskom, jak ściąganie auta w bok czy utrata sterowności.

Wiesz już, co to jest ABS. Pamiętaj jednak o tym, że bez względu na to, w jakie zabezpieczenia wyposażone jest Twoje auto, istnieje ryzyko, że spowodujesz szkodę. Dlatego obowiązkowo powinieneś posiadać ubezpieczenie OC, które pokryje koszt odszkodowania wypłaconego poszkodowanym. Sprawdź naszą ofertę: dummy www.allianz.pl/dla-ciebie/samochod. W cenie otrzymasz również podstawowy pakiet Assistance, który obejmuje holowanie nawet spod Twojego domu. Dzięki tej ochronie możesz uniknąć pewnych kosztów, które pojawią się w wyniku zdarzenia. Pomyśl również o Autocasco, które może pokryć koszt likwidacji szkód własnych w Twoim pojeździe lub tych wywołanych zdarzeniami losowymi, takimi jak np. upadek gałęzi czy gradobicie. 

Artykuły mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one porady prawnej, finansowej, motoryzacyjnej czy medycznej. Zalecenia zmieniają się, dlatego możemy zapewnić o aktualności tekstów jedynie w dniu publikacji. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do edycji, uzupełnienia zawartości i usuwania treści ze strony.
Opłata za połączenie telefoniczne zgodna z taryfą danego operatora

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.