W jaki sposób działa układ ABS?
Na system ABS składa się kilka kluczowych elementów. Należą do nich modulatory ciśnienia, czujniki prędkości obrotowej kół i sterownik. Zadaniem tego ostatniego jest analizowanie sygnałów z sensorów i korygowanie siły hamowania. Niektórzy mylnie interpretują, iż układ ABS ma na celu skrócić drogę hamowania. W pewnych przypadkach możliwe, że rzeczywiście tak się stanie, ale może mieć to miejsce wówczas, jeśli popełnisz błędy przy próbie zatrzymania pojazdu. Podstawowe zadania, które ma zrealizować czujnik ABS w samochodzie, to wspomniane zapobieganie blokowaniu kół, ale również zapewnienie przyczepności na zakrętach przy naciśniętym hamulcu i w pewnych przypadkach – skrócenie drogi hamowania.
Po czym możesz zauważyć, że w aucie uruchomił się system ABS? Otóż zaczniesz odczuwać drgania na pedale hamulca. W momencie, kiedy do sterownika przekazany zostanie komunikat wskazujący na to, że mogło dojść do poślizgu, czujnik ABS zredukuje ciśnienie w układzie danego koła. Efekt będzie taki, że uda się utrzymać poślizg na poziomie do 30 proc. Dlaczego jest to korzystne? Otóż podczas hamowania niewskazany jest całkowity brak poślizgu, ale równie złym zjawiskiem jest pełny poślizg. Natomiast najlepiej jest wówczas, gdy koła obracają się z prędkością nieco mniejszą niż prędkość jazdy.
Szczególne pole do popisu system ma wówczas, gdy pokonujesz łuk, a warunki na drodze są złe. Zadaniem ABS-u jest wówczas wyeliminowanie konieczności zastosowania hamowania pulsacyjnego. Utrzymany zostanie poślizg dla każdego z kół na wspomnianym poziomie, a dzięki temu kierowca zyska możliwość skorygowania toru jazdy w sytuacji, kiedy musi on nagle nacisnąć pedał hamulca.