Jazda autostradą w założeniu ma być szybka, płynna i wygodna. W praktyce na trasie mogą pojawiać się różne problemy, a wśród nich – awaria Twojego samochodu. Jak wygląda postępowanie w przypadku awarii na autostradzie? Jak zatrzymać samochód w miejscu, w którym teoretycznie nie można go zatrzymywać i jak z niego wysiąść, gdy wokół z dużymi prędkościami mkną inne auta? Nie czekaj, aż Ci się to przytrafi. Sprawdź nasze wskazówki i dowiedz się, jak bezpiecznie rozwiązać problem z awarią samochodu na autostradzie.

Świecąca się na czerwono kontrolka silnika albo samoczynne zatrzymanie się samochodu zwiastuje kłopoty. Jak poradzić sobie z awaria na autostradzie? Co robić, gdy nie możesz kontynuować jazdy? Jak sprawdzić przyczynę awarii z zachowaniem zasad bezpieczeństwa?

Spis treści:

Krok 1. Zatrzymaj samochód

Jak przeprowadzić zatrzymanie samochodu krok po kroku? Jeśli silnik nadal pracuje i masz taką możliwość, zjedź na pas awaryjny. Pas awaryjny na autostradzie jest szerokim poboczem oddzielonym od pasa ruchu ciągłą linią krawędziową P-7b. Postaraj się ustawić auto jak najbliżej bariery ochronnej. Dopiero tam zatrzymaj samochód i włącz światła awaryjne. Nie wysiadaj od razu! Pamiętaj, że obok bardzo szybko przejeżdżają inne samochody. Najpierw załóż kamizelkę odblaskową (powinna być w schowku lub pod fotelem). Następnie powinieneś zabezpieczyć auto i „poinformować” o zdarzeniu innych uczestników ruchu. Do tego celu posłuży Ci trójkąt ostrzegawczy.  

Krok 2. Wezwij pomoc i oznakuj miejsce

Trójkąt ostrzegawczy na autostradzie to w przypadku awarii i zatrzymania samochodu na pasie awaryjnym rzecz obowiązkowa. Wysiadając z samochodu zachowaj szczególną ostrożność. W miarę możliwości poruszaj się przy barierkach. Wyjmij z bagażnika trójkąt ostrzegawczy. Ile metrów od samochodu powinieneś go ustawić? Przepisy mówią o 100 metrach – to tyle, co odległość między słupkami na autostradzie.

Co dalej? Teraz powinieneś wezwać pomoc. Musisz zadzwonić do zarządcy autostrady i poinformować go o nieplanowanym postoju. Zarządca przyśle ekipę, która zabezpieczy miejsce awarii.

Weź telefon i udaj się za barierę ochronną. W Internecie znajdziesz numer służby drogowej, która obsługuje awarie na danym odcinku autostrady. A na jakim odcinku się znajdujesz? Informację znajdziesz na najbliższym słupku drogowym, które rozmieszczone są na poboczu równo, co 100 metrów. Być może w miejscu Twojego zatrzymania znajduje się także tablica z numerami alarmowymi. Jeśli nie, spójrz na bilet wydany na bramce autostrady. Tam też powinien znajdować się numer alarmowy. Kontakt z podanym tam numerem to najpewniejszy sposób na szybką interwencję właściwych służb. W bardzo kryzysowych sytuacjach, np., gdy rozładuje Ci się telefon, korzystaj z budki telefonicznej na poboczu. Dyspozytor w momencie odebrania połączenia otrzyma wszystkie niezbędne informacje o Twoim położeniu automatycznie.

Krok 3. Holowanie z autostrady

Na przyjazd pomocy drogowej na autostradzie oczekuj za barierkami. Służby po przyjeździe zabezpieczą pachołkami miejsce wokół samochodu, a za nim ustawią auto ze światłami ostrzegawczymi dla innych poruszających się po drodze pojazdów. Teraz przychodzi czas na wezwanie pomocy drogowej. Na pewno pojawi się też pytanie: czy można holować na autostradzie?

Tak, holowanie na autostradzie jest dopuszczalne, ale wyłącznie przez pojazd do tego uprawniony. Za granicą często realizowane jest przez służby autostradowe czy wskazane przez nie holowniki. Wówczas pomoc w ramach ubezpieczenia Assistance odbywa się od bramki, do której pojazd został przetransportowany. W kraju także nie myśl o telefonie do znajomego, który miałby Cię odholować prywatnym autem. Powinieneś wezwać holownik. Jeśli posiadasz ubezpieczenie komunikacyjne z pakietem Assistance, skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem.

Musisz też wiedzieć, że odholowanie auta nie jest jedyną możliwością w przypadku awarii na autostradzie. Jeśli usterkę da się usunąć na miejscu zdarzenia, należy to zrobić. W tej sytuacji przyda Ci się odpowiednio dobrany wariant Assistance, który obejmuje takie usługi. Holowania na pewno nie wymaga przebita opona.

Jak zmienić koło na autostradzie?

Zasady bezpieczeństwa pozostają takie same – musisz zjechać na pas awaryjny, wysiąść z auta od strony pasażera, ustawić trójkąt i powiadomić o zatrzymaniu zarządcę autostrady. Wymiana koła na autostradzie możliwa jest na koło pełnowymiarowe lub dojazdowe. Koło dojazdowe będzie Ci łatwiej założyć (jest lżejsze, może mieć mniejszą szerokość i średnicę), jednak pamiętaj, że można na nim jechać z ograniczoną prędkością (najczęściej do 80 km/h) i na ograniczonym dystansie.

Zmianę koła na autostradzie należy rozpocząć od poluzowania śrub w kole. Następnie auto umieszcza się na podnośniku – wystarczy, by koło uniosło się o 2-3 cm nad ziemię. Teraz można całkowicie odkręcić śruby. Koło należy zdejmować delikatnie, bez gwałtownych, szarpanych ruchów. Teraz czas na koło zapasowe. Umieść je tak, by otwory na śruby pokrywały się z otworami montażowymi. Śruby zamontuj ręcznie, a gdy wszystkie będą już za swoich miejscach, dokręć je kluczem. Opuść pojazd na ziemię i na koniec sprawdź jeszcze, czy śruby są na pewno dobrze dokręcone.

Awaria samochodu na autostradzie to nieprzyjemna sytuacja. Możesz starać się jej zapobiegać (służy temu m.in. terminowy przegląd samochodu), jednak nie wszystkiemu da się zaradzić z wyprzedzeniem. Jeśli awaria już się przytrafi, bardzo ważna jest wiedza o prawidłowym postępowaniu. Jeśli nie chcesz martwić się na zapas możliwymi awariami auta na autostradzie, rozważ zakup odpowiedniego ubezpieczenia Assistance. Tylko ono gwarantuje Ci profesjonalną pomoc na drodze, za którą nie będziesz musiał dodatkowo płacić.

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.

Artykuły mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one porady prawnej, finansowej, motoryzacyjnej czy medycznej. Zalecenia zmieniają się, dlatego możemy zapewnić o aktualności tekstów jedynie w dniu publikacji. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do edycji, uzupełnienia zawartości i usuwania treści ze strony.