Prowadząc pojazd, możesz natrafić na różne problemy na drodze, trudne warunki, w których niełatwo sobie poradzić. Samochody są wyposażone obecnie w rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo kierowców, a także mają wpływ na mniejszą liczbę wypadków na drogach. Jednym z nich jest ESP. Na czym polega ten system? Jak działa ESP w samochodzie?

Spis treści:

System ESP – co to jest?

Z tym systemem z pewnością spotkała się zdecydowana większość kierowców. ESP to skrót od electronic stability program, co oznacza elektroniczny program stabilizacji jazdy. Rozwiązanie to absolutnie nie stanowi nowości na rynku. Pierwsze auto wyposażone w system ESP zostało zaprezentowane w 1995 roku, ale dopiero od 2011 roku jest to obowiązkowy element wyposażenia wszystkich pojazdów, które są sprzedawane w Unii Europejskiej.  

Co to jest ESP? Otóż zadaniem tego systemu jest wsparcie kierowcy w trudnych sytuacjach na drodze – pomaga on w utrzymaniu prawidłowego toru jazdy. Przypadki, w których zadziała ESP, to m.in. wykonywanie gwałtownych manewrów. Jest to jeden z bardziej przydatnych systemów w pojazdach, chociaż wielu kierowców może sobie nawet nie zdawać sprawy z tego, że układ ten im pomógł.

W jaki sposób działa układ ESP?

Bez wątpienia układ ESP jest jednym z tych rozwiązań w aucie, którym zawdzięczamy mniejszą liczbę wypadków. Jak wspomnieliśmy, jego zadaniem jest stabilizacja toru jazdy wówczas, gdy dojdzie do awaryjnej sytuacji, co ma zastosowanie przede wszystkim w razie poślizgu na zakręcie.

Układ ESP składa się z wielu czujników, m.in. prędkości samochodu, przyspieszenia bocznego, skrętu kierownicy, ciśnienia hamulców czy prędkości obrotowej koła. Ich zadaniem jest nieustanne zbieranie danych na temat parametrów jazdy. Następnie trafiają one do modułu, który tworzy bezpieczny tor jazdy. W przypadku gdy ESP oceni, że pojazd nie porusza się w taki sposób, który wynika z kierunku, jaki chciałby obrać prowadzący auto poprzez dany manewr kierownicą, wykorzysta układ kontroli trakcji i ESP doprowadzi do stabilizacji samochodu we właściwym torze.

Jaki jest cel stosowania układu ESP w samochodzie osobowym? Oczywiście jest nim Twoje bezpieczeństwo. Za kółkiem siadają kierowcy o różnym doświadczeniu – wielu z nich bez wsparcia systemu nie byłoby w stanie poradzić sobie z trudnymi sytuacjami na drodze. Nie inaczej wygląda to w przypadku tych, którzy od lat prowadzą pojazdy – łatwiej wyjdą z opresji właśnie dzięki ESP.

Na jakiej podstawie możesz ocenić, że urządzenie w danym przypadku zadziałało? Otóż na desce rozdzielczej zaświeci się na żółto kontrolka ESP, a system odpowiednio przyhamuje koła i zredukuje moment obrotowy silnika. ESP w samochodzie może ustabilizować tor jazdy m.in. poprzez odpowiednie operowanie hamulcami jednego lub kilku kół. To jest proces, który trwa dosłownie chwilę – składową sekundy.

Kiedy wyłączyć system ESP?

Skoro układ ten jest tak ważny dla Twojego bezpieczeństwa, to czy kiedykolwiek powinieneś go dezaktywować? Kiedy wyłączyć system ESP? Zacznijmy od tego, że w zdecydowanej większości aut nie ma takiej możliwości. Nawet jeśli w samochodzie dostępny jest wyłącznik, to i tak pozwala on jedynie na przesunięcie momentu interwencji układu. Na rynku są również auta, które dają możliwość częściowego lub całkowitego wyłączenia ESP, przy czym polega to najczęściej na dezaktywowaniu niektórych czujników. W przypadku popularnych modeli pojazdów taka możliwość jest jednak rzadkością. Wyłączenie ESP w samochodzie nie jest dobrą decyzją – tym samym stracisz wsparcie tego systemu na drodze.

Bez względu na to, w jakie zabezpieczenia wyposażone jest Twoje auto, pamiętaj, że również i Tobie może się przydarzyć spowodowanie szkody na drodze. Dlatego, poza ubezpieczeniem OC weź również pod uwagę dobrowolne polisy, takie jak choćby autocasco. W Allianz masz do wyboru 4 wygodne pakiety i wybór jest naprawdę prosty. 3 z nich zawierają zarówno OC jak i AC oraz ciekawe opcje dodatkowe, które ułatwiają życie, gdy pojawia się problem na drodze. Sprawdź, ile będzie Cię kosztować taka ochrona: dummy allianz.pl/dla-ciebie/samochod/

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.

Artykuły mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one porady prawnej, finansowej, motoryzacyjnej czy medycznej. Zalecenia zmieniają się, dlatego możemy zapewnić o aktualności tekstów jedynie w dniu publikacji. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do edycji, uzupełnienia zawartości i usuwania treści ze strony.