W jaki sposób działa układ ESP?
Bez wątpienia układ ESP jest jednym z tych rozwiązań w aucie, którym zawdzięczamy mniejszą liczbę wypadków. Jak wspomnieliśmy, jego zadaniem jest stabilizacja toru jazdy wówczas, gdy dojdzie do awaryjnej sytuacji, co ma zastosowanie przede wszystkim w razie poślizgu na zakręcie.
Układ ESP składa się z wielu czujników, m.in. prędkości samochodu, przyspieszenia bocznego, skrętu kierownicy, ciśnienia hamulców czy prędkości obrotowej koła. Ich zadaniem jest nieustanne zbieranie danych na temat parametrów jazdy. Następnie trafiają one do modułu, który tworzy bezpieczny tor jazdy. W przypadku gdy ESP oceni, że pojazd nie porusza się w taki sposób, który wynika z kierunku, jaki chciałby obrać prowadzący auto poprzez dany manewr kierownicą, wykorzysta układ kontroli trakcji i ESP doprowadzi do stabilizacji samochodu we właściwym torze.
Jaki jest cel stosowania układu ESP w samochodzie osobowym? Oczywiście jest nim Twoje bezpieczeństwo. Za kółkiem siadają kierowcy o różnym doświadczeniu – wielu z nich bez wsparcia systemu nie byłoby w stanie poradzić sobie z trudnymi sytuacjami na drodze. Nie inaczej wygląda to w przypadku tych, którzy od lat prowadzą pojazdy – łatwiej wyjdą z opresji właśnie dzięki ESP.
Na jakiej podstawie możesz ocenić, że urządzenie w danym przypadku zadziałało? Otóż na desce rozdzielczej zaświeci się na żółto kontrolka ESP, a system odpowiednio przyhamuje koła i zredukuje moment obrotowy silnika. ESP w samochodzie może ustabilizować tor jazdy m.in. poprzez odpowiednie operowanie hamulcami jednego lub kilku kół. To jest proces, który trwa dosłownie chwilę – składową sekundy.