Historia pojazdu z Niemiec - jak sprawdzić przebieg i historię auta za darmo?

Samochód | 4 minuty

Polacy od lat niezmiennie importują pojazdy z zagranicy, a zdecydowana większość z nich trafia do naszego kraju z Niemiec. Dlaczego akurat stamtąd? Przemawia za tym m.in. to, że nasi zachodni sąsiedzi są uznawani za naród zamożny, który częściej zmienia auta i jeździ stosunkowo nowymi samochodami. Pytanie brzmi jednak: jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec i mieć pewność, że z autem wszystko jest w porządku? Czy da się sprawdzić przebieg auta i historię samochodu za darmo i w czym może pomóc numer VIN? 

Spis treści:

Używane samochody z Niemiec

Jak wynika z danych instytutu CAR, w 2020 roku średni wiek samochodu w Niemczech wynosił niespełna 10 lat. Tymczasem w Polsce jest to 14 lat. Co ciekawe – w przypadku Niemiec sytuacja w ostatnich latach się pogorszyła. Mieszkańcy tego kraju jeżdżą starszymi autami w stosunku do mieszkańców innych państw zachodniej Europy.

W 2020 roku Polacy sprowadzili 848 154 samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Średni wiek tych aut przekraczał 12 lat. Aż 489 132 z nich, czyli ponad połowa, przyjechała do naszego kraju właśnie z Niemiec.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec za darmo po VIN?

Obecnie, kupując pojazd w Polsce, masz możliwość zweryfikowania m.in., ile wynosił przebieg auta w dniu, w którym przeprowadzono jego badanie techniczne. Czy możesz upewnić się, jaka jest historia pojazdu z zagranicy, czy musisz ocenić auto bez takich danych? Jak najbardziej powinieneś uzyskać takie informacje o aucie.

Gdzie sprawdzić historię i przebieg pojazdu z Niemiec? Obecnie jest to banalnie proste, gdyż dostęp do takich danych otrzymasz w ramach darmowej usługi Historia Pojazdu. Poniżej znajdziesz instrukcję, jak sprawdzić przebieg auta z Niemiec po VIN, korzystając z tego rozwiązania.

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK – czyli jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec po VIN

Być może korzystałeś już z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić auto z Niemiec, to baza ta jest doskonałym źródłem informacji. W dodatku korzystanie z niej jest bardzo łatwe:

  1. Wejdź na stronę historiapojazdu.gov.pl.
  2. Wprowadź wymagane dane pojazdu: numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji.
  3. Zaloguj się za pomocą Profilu Zaufanego, by zweryfikować pojazd niezarejestrowany w Polsce.
  4. Zapoznaj się z zakładką „Dane zagraniczne” – znajdziesz tam informacje z następujących kategorii: kradzież, złomowanie, powypadkowy, uszkodzony, przekręcone liczniki, niedopuszczony do ruchu, służył jako taxi.

Usługa Historia Pojazdu cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Tylko w 2019 roku użytkownicy skorzystali z niej aż 129 859 339 razy.

Sprawdzanie przebiegu pojazdu w Niemczech

W Niemczech, tak samo jak w Polsce, po badaniu technicznym posiadacz pojazdu otrzymuje dokument, z którego może wiele dowiedzieć się na temat auta. Dokument ten nazywany jest TUV em i możesz poprosić sprzedającego o jego okazanie. TUV to skrót od Technischer Überwachungsverein, czyli Związek Kontroli Technicznej.

Pamiętaj jednak, że w tym kraju badanie techniczne przeprowadza się raz na 2 lata. To najłatwiejszy sposobów na sprawdzenie przebiegu auta z Niemiec za darmo, kiedy jesteś już za granicą i oglądasz dany samochód.

Ubezpieczanie samochodu z zagranicy - co trzeba wiedzieć

Każdy pojazd, który jeździ po polskich drogach, musi mieć wykupione ubezpieczenie OC. Jak to wygląda w przypadku auta z Niemiec? To zależy. Jeśli kupiłeś samochód, który jest ubezpieczony w Niemczech, to na zagranicznych tablicach rejestracyjnych możesz nim jeździć przez 30 dni. Następnie musisz już wykupić ubezpieczenie całoroczne w Polsce. Jeśli auto nie ma zagranicznego ubezpieczenia, to wówczas skorzystaj z polisy krótkoterminowej, która będzie obowiązywać przez 30 dni. Następnie opłać całoroczne ubezpieczenie OC. Dopiero z ważnym OC będziesz mógł zarejestrować pojazd w Polsce.

Pamiętaj, że w Polsce nawet jeden dzień przerwy w ubezpieczeniu jest podstawą do tego, aby Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nałożył na posiadacza pojazdu kara za brak OC oraz przede wszystkim – w razie wypadku – pociąga sprawcę do obowiązku naprawy szkód z własnej kieszeni. 

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.

Artykuły mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one porady prawnej, finansowej, motoryzacyjnej czy medycznej. Zalecenia zmieniają się, dlatego możemy zapewnić o aktualności tekstów jedynie w dniu publikacji. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do edycji, uzupełnienia zawartości i usuwania treści ze strony.