Na co uważać, kupując sprowadzony samochód?
Tak naprawdę większość naszych sugestii odnosi się do wszystkich samochodów używanych, a nie wyłącznie sprowadzonych. Właściciel pojazdu z pewnością nie będzie Ci podpowiadał, jakie wady może mieć auto i jaka jest jego przeszłość. Sami musimy to zweryfikować.
- Uwaga na cofnięty przebieg – zdecydowana większość kierowców w Polsce przejeżdża nie więcej niż 20 tysięcy km rocznie. Wynika to z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS wśród polskich kierowców. Jednak samochody w Niemczech, we Francji czy w Belgii przejeżdżają rocznie więcej, bo przeciętnie 30-40 tysięcy km.[1] Dlatego jeśli otrzymasz ofertę zakupu dziesięcioletniego sprowadzonego samochodu, który ma przebieg na poziomie 100 tysięcy km, to powinieneś tym bardziej dokładnie sprawdzić auto. Oczywiście być może trafiłeś akurat na samochód od właściciela, który bardzo mało z niego korzystał. Musisz to zweryfikować. Zacznij od sprawdzenia samochodu w bazie VIN na historiapojazdu.gov.pl i zerknij tam na informacje, które pojawią się w sekcji „Dane zagraniczne”.[2] W niektórych krajach dostępne są również darmowe systemy, w których możesz sprawdzić historię pojazdu.
- Czy auto jest na pewno bezwypadkowe? W zdecydowanej większości przypadków będziesz w stanie samodzielnie ocenić, czy auto nie jest powypadkowe. Sprawdź koniecznie szczeliny pomiędzy poszczególnymi elementami karoserii. Te przestrzenie powinny być równe w różnych częściach samochodu. Pokrywać się powinny również listwy na drzwiach i błotnikach. Jeśli wygląda to inaczej, to może sugerować, że auto ma za sobą wypadek.
- Kierownica i gałki skrzyni biegów – z tymi częściami samochodu kierowca ma najwięcej do czynienia. Jeśli auto ma za sobą kilkaset tysięcy przejechanych kilometrów, to elementy te muszą być pościerane. W przypadku gdy wyglądają zaskakująco dobrze, a tym bardziej jeśli nie są fabryczne, to może oznaczać, że zostały wymienione. To może zaś sugerować, że auto ma wyższy przebieg niż ten, jaki podaje właściciel pojazdu. Podobne wnioski możemy wysnuć na podstawie oględzin foteli samochodowych czy okładzin pedałów. Ich znaczne zużycie sugeruje, że auto było intensywnie eksploatowane.
- Sprawdzenie stanu lakieru i nadwozia – szukaj miejsc, gdzie jest korozja, duże odpryski czy widoczne szpachle. Podejdź jednak do tego racjonalnie – trudno oczekiwać, że kilkunastoletnie auto będzie mieć idealną powłokę lakierniczą.
- Zajrzyj pod pokrywę i pod auto – zwróć uwagę, czy nie ma żadnych wycieków. Jeśli silnik jest idealnie czysty, to zapewne został umyty przez właściciela. Podwozie możesz sprawdzić na stacji kontroli pojazdów.[3]
- Wybierz auto zarejestrowane w Polsce – stroną umowy powinien być np. komis samochodowy, a nie osoba, od której komis ten kupił samochód. Auto koniecznie musi być zarejestrowane w naszym kraju.
- Nie pozwól na niższą kwotę na fakturze – być może usłyszysz propozycję umieszczenia na fakturze dokumentującej sprzedaż niższej sumy, niż faktycznie zapłaciłeś. Nie powinieneś się na to zgodzić. W przypadku ukrytych wad ujawnionych do 6 miesięcy po zakupie masz prawo domagać się od sprzedawcy zwrotu pieniędzy, ale tylko do takiej kwoty, jaka widnieje na fakturze.
- Kup jak najszybciej polisę OC – najlepiej zadbaj o to nawet tego samego dnia, w którym kupiłeś samochód. Wprawdzie komisy mogą korzystać z krótkoterminowego ubezpieczenia OC na 30 dni, ale w przypadku tanich samochodów raczej rzadko się na to decydują. Na przykład samochody na niemieckich tablicach wywozowych mają krótkoterminowe OC na 5 dni i masz prawo korzystania z tej polisy do jej wygaśnięcia. Nie zapomnij jednak o zakupie ubezpieczenia. Pamiętaj, że nawet jeden dzień bez ochrony ubezpieczeniowej może się wiązać z karami ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Koniecznie dokładnie sprawdź interesujący Cię samochód
[1] Michał Hadyś, IMPORT | Rok 2018: ponad 1 mln sprowadzonych aut, Samar, 10 stycznia 2019 [dostęp: 13 lutego 2019], <https://www.samar.pl/__/3/3.a/101659/3.sc/11/Rok-2018---ponad-1-mln-sprowadzonych-aut.html?locale=pl_PL>.
[2] Kamil Rogala, TOP 15. Na co zwrócić uwagę kupując używany samochód?, Motofakty, 13 lipca 2018 [dostęp: 13 lutego 2019], <https://www.motofakty.pl/artykul/top-15-na-co-zwrocic-uwage-kupujac-uzywany-samochod.html>.
[3] Co to jest usługa „Historia Pojazdu" i kto może z niej skorzystać?, Historiapojazdu, [dostęp: 13 lutego 2019], <https://www.historiapojazdu.gov.pl/o-usludze>.
[4] Kamil Rogala, TOP 15. Na co zwrócić uwagę kupując używany samochód?, Motofakty, 13 lipca 2018 [dostęp: 13 lutego 2019], <https://www.motofakty.pl/artykul/top-15-na-co-zwrocic-uwage-kupujac-uzywany-samochod.html>.
Kupujesz lub sprzedajesz samochód - sprawdź nasze porady
Ubezpieczenia komunikacyjne w Allianz
Nasze ubezpieczenia Twojego samochodu
Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON 012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz pełne dane o spółce.