Ważne są parametry
Kiedy już wiesz, jaki rozmiar opony będzie odpowiedni do Twojego pojazdu, a także znasz jej indeks nośności i prędkości, pora skupić się na kolejnych istotnych elementach. Dzięki nim wybierzesz opony zimowe, które zapewnią Ci bezpieczną i wygodną jazdę. Oto 4 kluczowe parametry, którymi należy się kierować przy wyborze opon zimowych.
1. Rodzaj bieżnika
Gdy zastanawiasz się, jakie opony zimowe będą najlepsze, koniecznie weź pod uwagę teren, po jakim najczęściej się poruszasz. Pozwoli to dobrać rodzaj bieżnika.
- Bieżnik symetryczny – jego specyfika polega na tym, że obie połówki opony mają taki sam wzór. Bez względu na pozycję pojazdu czy kierunek toczenia pracują z identyczną skutecznością. W przypadku opon zimowych, symetryczny rodzaj bieżnika nie jest zalecany.
- Bieżnik kierunkowy – jego wzór ma kształt litery V. Szerokie rowki znakomicie odprowadzają wodę na obwodzie, a lejkowate rowki poprzeczne wyrzucają ją spod opony. Tym samym taki bieżnik sprawdzi się na mokrej nawierzchni. Jest najchętniej wybieranym typem w przypadku opon zimowych.
- Bieżnik asymetryczny – ma różną rzeźbę po lewej i prawej stronie opony. Zapewnia to stabilność na zakrętach, prawidłową trakcję boczną i zapobiega szybkiemu zużyciu opony. Ustawienie rowków sprzyja odprowadzaniu wody i wspiera przyczepność podłużną. Tego typu ogumienie zalecane jest do jazdy w trudnych warunkach górskich oraz do jazdy dynamicznej.
2. Opór toczenia
Ten parametr przybliża rysunek przedstawiający oponę obok dystrybutora paliwa. Dotyczy on efektywności paliwowej, którą oznacza się za pomocą szeregu kolorowych pasków z literami od A do G. W tym przypadku A oznacza najwyższą wydajność, G zaś najniższą. Im opony zimowe mają niższy opór toczenia, tym mniej energii zużywają. W konsekwencji zmniejsza się zużycie paliwa, a także emisja dwutlenku węgla.
3. Przyczepność
Przyczepność na mokrej nawierzchni to kolejny istotny parametr, który można odczytać z etykiety. Opisuje go rysunek z oponą i chmurą. Tutaj podobnie jak w przypadku oporu toczenia, ponownie zastosowano skalę od A do G. Litera A oznacza najlepszą przyczepność, z kolei G – najsłabszą. Im wyższy współczynnik, tym krótsza będzie droga hamowania na mokrej nawierzchni.
4. Poziom hałasu
Rysunek opony z głośnikiem i trzema falami. Trzy zaznaczone na czarno świadczą o tym, że opona mieści się w normie zgodnej z przepisami. Dwie, że jest do trzech decybeli cichsza niż obowiązujący limit. Z kolei jedna czarna fala to opona cichsza o kolejne trzy decybele.