Wady ukryte samochodu
Wada ukryta samochodu będzie taką wadą, o której kupujący nie został poinformowany – czyli w momencie zakupu o niej nie wiedział. Dodatkowo, wada ukryta obniża wartość zakupionego towaru lub zmniejsza jego użyteczność. Poza tym aby uznać, że mamy do czynienia z wadą ukrytą, musimy dowieść, że sprzedane nam auto nie jest tym, które nam zaprezentowano (bo posiada wady, o których nie wiedzieliśmy). Jeśli te trzy warunki zostały spełnione, to możemy zawalczyć o swoje prawa.
Kupiłeś auto, które ma wadę ukrytą? W tym przypadku możesz skorzystać z przepisów Kodeksu Cywilnego dot. wad ukrytych (art. 556 – art. 576 k.c.), czyli tak zwanej rękojmi.
Od razu należy rozwiać pewne wątpliwości – niektórzy nieuczciwi sprzedający będą nas przekonywać, że rękojmia dotyczy jedynie nowych aut z salonu i że nie odpowiadają oni za wady ukryte samochodu używanego. To nieprawda. Rękojmia może być wykorzystana także w przypadku zakupu używanego auta. Problem pojawia się w innym momencie – jeśli kupiliśmy, na przykład w komisie, samochód sprowadzony z zagranicy i polski sprzedawca nie jest wpisany jako sprzedający, a jedynie pośrednik. Wtedy możemy mieć spore problemy z odzyskaniem swoich pieniędzy. Nie zgadzajmy się więc na taką praktykę. Nie zgadzajmy się także na wpisanie na umowie niższej ceny zakupu niż rzeczywista.
Jakie możliwość daje nam rękojmia w przypadku wady ukrytej, także samochodu kupionego od osoby prywatnej? Możemy:
- wnieść o obniżenie ceny samochodu,
- wnieść o odstąpienie od umowy i zwrot całej kwoty,
- wnieść o zwrot kosztów naprawienia wad ukrytych pojazdu.
Aby wada ukryta samochodu używanego mogła za takową zostać uznana, nie może to być wada charakterystyczna dla pojazdu w danym wieku i stanie eksploatacyjnym. Żeby to orzec, potrzebny będzie ekspert, za którego co prawda musimy sami zapłacić, ale jeśli wygramy sprawę, to otrzymamy zwrot tych kosztów od strony przegranej.
Od odkrycia wady ukrytej, mamy dwa miesiące na poinformowanie o niej drugiej strony – ta musi odpowiedzieć w ciągu 14 dni.