Czym jest szkoda całkowita z OC sprawcy?
O szkodzie całkowitej mówi się w przypadku, gdy samochodu po wypadku naprawić się nie da lub koszt naprawy jest większy, niż jego wartość przed uszkodzeniem. Innym słowy, jego naprawa jest nieopłacalna.
Przy wypłacie odszkodowania z OC sprawcy, w przypadku szkody całkowitej, firma ubezpieczeniowa stosuje tzw. metodę dyferencyjną. Oznacza to, że wylicza ona różnicę między wartością samochodu przed szkodą, a wartością auta/wraku po zaistnieniu szkody. Jako odszkodowanie z OC sprawcy wypłacana jest wówczas ta różnica. Np.: jeśli wartość samochodu przed wypadkiem wynosiła 12 tys, zł, po powstaniu szkody spadła do 4 tys. zł, a naprawa kosztowałaby 13 tys. zł, to zgodnie z metodą dyferencyjną, ubezpieczyciel wypłaci poszkodowanemu 8 tys. zł odszkodowania z OC sprawcy.
Przy szacowaniu wartości samochodu po wypadku, ubezpieczyciel powinien stosować takie same cenniki części i robocizny, bez względu na to czy chodzi o szkodę całkowitą, czy tylko częściową.
Polskie prawo nie zabrania naprawy auta, które ubezpieczyciel zakwalifikował do szkody całkowitej – właściciel wciąż może to zrobić na własną rękę. Uszkodzony samochód można też sprzedać.
Warto wspomnieć, że samo pojęcie „szkody całkowitej” i „szkody częściowej” nie występuje w takim brzmieniu w przepisach prawa. Jednak są one powszechnie stosowane w obiegu, stosują je także sądy oraz Komisja Nadzoru Finansowego w swoich wytycznych dla ubezpieczycieli. Według tych wytycznych, ubezpieczyciel powinien m.in. pomóc w zagospodarowaniu wraku samochodu po wypadku[1]. Przeczytaj nasz artykuł o tym, jak nie przepłacać za ubezpieczenie samochodu.
Gdy zdarzy się wypadek, warto znać swoje prawa i możliwości ich dochodzenia z OC sprawcy. A często odszkodowanie to coś więcej niż tylko naprawa samochodu. W przypadku poważniejszych szkód czy szkody całkowitej z OC sprawcy może się okazać konieczna wizyta rzeczoznawcy. Pamiętajmy, że na wszystkie nasze pytania i wątpliwości zawsze odpowie ubezpieczyciel – czy to poprzez konto w serwisie online dla klienta, czy też Biuro Obsługi Klienta.