Za utratę pojazdu ustawodawca przyjmuje udokumentowaną “trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu mechanicznego”. Umowę z ubezpieczycielem możesz rozwiązać w sytuacji, gdy udokumentujesz tak rozumianą utratę samochodu. Do takich przypadków należy przede wszystkim:
- kradzież auta,
- zezłomowanie (demontaż/ kasacja) pojazdu w Polsce,
- zezłomowanie (demontaż/ kasacja) pojazdu za granicą.
W takich sytuacjach należy dostarczyć ubezpieczycielowi komplet dokumentów, które potwierdzą trwałą i zupełną utratę pojazdu. W przypadku kradzieży będą to przede wszystkim: wniosek właściciela o wyrejestrowanie pojazdu, dowód rejestracyjny skradzionego pojazdu lub oświadczenie w przypadku jego utraty, karta pojazdu (jeżeli była wydana), a w przypadku jej utraty stosowne oświadczenie, oświadczenie właściciela (o kradzieży pojazdu) złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań,
zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu lub postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu.
Takie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania samochodu, dzięki czemu możliwy będzie zwrot składki za ubezpieczenie OC ppm. Powinieneś udać się z nimi do właściwego wydziału komunikacji, a także jak najszybciej poinformować swojego ubezpieczyciela.
W przypadku kasacji za granicą lub zezłomowania auta procedura wygląda dość podobnie. Na początek należy skompletować dokumenty potrzebne do wyrejestrowania auta. Będą to przede wszystkim: wniosek o wyrejestrowanie pojazdu, dowód rejestracyjny i karta pojazdu (jeżeli była wydana), tablice rejestracyjne, a także dokument potwierdzający kasację za granicą. Następnie udaj się z nimi do wydziału komunikacji odpowiedniego dla miejsca ostatniej rejestracji pojazdu, aby wyrejestrować swoje auto. W tych dwóch przypadkach również niezwykle ważne jest bezzwłoczne poinformowanie ubezpieczyciela.