Kupno używanego samochodu - o czym pamiętać?

Porada ubezpieczeniowa dla kierowcy  | czas czytania 2 min 
Rok 2018 był rekordowy w Polsce pod względem sprzedaży nowych samochodów. Według danych instytutu Samar zarejestrowano w sumie ponad 600 tysięcy nowych samochodów osobowych i dostawczych. Nie zmienia to jednak faktu, że w dalszym ciągu zdecydowana większość z nas kupuje auta używane. Ten sam instytut podaje, że w 2018 roku sprowadziliśmy do Polski ponad milion używanych aut. Zakup samochodu używanego to niższe koszty, ale również może się wiązać z ryzykiem, że trafimy na auto w złym stanie.[1]

Nie mając odpowiedniej wiedzy, bardzo łatwo możemy kupić samochód, który może być po poważnym wypadku, może mieć przekręcony licznik czy też liczne wady ukryte. Przed zakupem danego auta warto je dokładnie sprawdzić. Jeśli nie masz wiedzy związanej z samochodami, to możesz spróbować szukać pomocy u znajomych mechaników lub po prostu zapoznać się z naszymi poradami, dzięki którym będziesz wiedzieć, na co możesz zwrócić uwagę:

  • Przekręcony licznik – widzisz dziesięcioletnie auto, które ma na liczniku 100 tysięcy km? To już powinno wzbudzić twój niepokój. Specjaliści z sieci komisów AAA Auto sugerują, że nawet 90 proc. sprowadzanych samochodów z Niemiec ma przed wjazdem do Polski cofnięty licznik.[2] Polacy przeciętnie pokonują rocznie nie więcej niż ok. 20 tysięcy km.[3]  Dane na temat np. Niemiec mówią o przeciętnym przebiegu rocznym na poziomie kilkunastu tysięcy km, ale to nie obejmuje samochodów firmowych, których przebiegi są kilkukrotnie wyższe.[4] Jak sprawdzić faktyczny przebieg auta? Możesz skorzystać np. ze strony historiapojazdu.gov.pl, na której znajdziesz m.in. dane zagraniczne. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie  zagranicznych baz, które często są dostępne za darmo.
  • Pościerana kierownica i gałki skrzyni biegunów – te części samochodu są dotykane przez kierowcę najczęściej, podobnie jak pedały gazu, sprzęgła i hamulca. Jeśli są bardzo zużyte, to może sugerować, że auto było intensywnie użytkowane. Powodem do zastanowienia powinno być to, jeśli te elementy nie są oryginalne albo po prostu zostały wymienione na nowe. To również powód do dokładniejszego przeanalizowania innych części samochodu. Zwróć także uwagę na stan foteli – ich znaczne zużycie również może sugerować intensywną eksploatację samochodu.
  • Stan lakieru i nadwozia – oczywiście powinieneś mieć racjonalne oczekiwania. Kilkunastoletnie auto raczej nie będzie mieć idealnej powłoki lakierniczej. Zainteresuj się widocznymi szpachlami, korozją czy odpryskami.
  • Sprawdź silnik – przede wszystkim sprawdź, czy nie ma widocznych wycieków. Zerknij na tę część auta również od dołu. Jeśli silnik jest idealnie czysty, to oznacza, że został niedawno umyty – być może właściciel próbuje coś ukryć?
  • Czy auto jest bezwypadkowe? W większości przypadków da się to stwierdzić nawet bez specjalistycznej wiedzy. Użyj miernika lakieru, żeby móc ocenić, czy auto nie było malowane. Koniecznie zwróć uwagę na szczeliny pomiędzy elementami karoserii. Niepokój powinno wzbudzić to, jeśli mają one różną szerokość w poszczególnych częściach samochodu. Sprawdź stan zderzaka – czy na pewno idealnie przylega do samochodu?
  • Udaj się do stacji kontroli pojazdów – przed wyjazdem do sprzedawcy sprawdź, gdzie w okolicy znajdują się takie stacje. Najlepiej sam ją wybierz. Zazwyczaj kosztem kilkudziesięciu złotych specjalista sprawdzi na urządzeniach m.in. stan amortyzatorów i innych elementów samochodu. Będziesz mógł również sam ocenić dokładnie, jak wygląda zawieszenie auta.
  • Sprawdź, czy wszystko działa – czy szyby da się otworzyć? Czy działa zamykanie bagażnika? Podobnie wycieraczki, klimatyzacja, radio czy zestaw głośnomówiący. Ewentualna naprawa każdego z tych elementów wiązać się może z wysokimi kosztami. Warto również podczas testowania samochodu wyjechać na trasę, gdzie będzie możliwość przetestowania auta również podczas jazdy na najwyższych biegach.
  • Sprawdź, do kiedy jest opłacona polisa OC – jeśli korzystasz z usług komisu samochodowego, to możliwe, że wykupiono krótkoterminowe ubezpieczenie OC na 30 dni. Oczywiście taka polisa zapewnia ochronę taką samą jak OC zawarte na 12 miesięcy, ale pamiętaj, że nie przedłuży się automatycznie. Tym samym musisz zadbać o ciągłość ochrony ubezpieczeniowej, aby uniknąć ewentualnych kar ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Potrzebujesz OC? Zgłoś się do naszych doradców – przeprowadzimy kalkulację i odpowiemy na wszystkie twoje pytania.
Podczas oglądania samochodu i zadawania pytań warto analizować fakty i mieć ograniczone zaufanie do właściciela. Nie oceniaj samochodu na podstawie tego, co usłyszysz, tylko na podstawie tego, co widzisz. Jeśli nie masz doświadczenia z samochodami, to koniecznie wybierz się z kimś, kto się na tym zna.

[1] Wojciech Romański, Sprzedaż nowych samochodów w 2018 r.: Jest rekord, ale i zaskoczenie, „Moto RP”, 4 stycznia 2019 [dostęp: 19 lutego 2019], <https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/20424-sprzedaz-nowych-samochodow-2018-r-rekord-zaskoczenie>.

[2] Tak Niemcy w kilka sekund oszukują na przebiegu używanych aut. A 90 proc. z nich trafia do Polski, „Dziennik.pl”, 10 kwietnia 2017 [dostęp: 19 lutego 2019], <https://auto.dziennik.pl/garaz/artykuly/547132,jak-cofnac-licznik-przebieg-samochodu-krecenie-licznika-niemcy-polska-wideo.html>.

[3] Ile Polacy jeżdżą samochodem i ile pieniędzy wydają na paliwo [RAPORT], „Radio Zet”, 4 listopada 2016 [dostęp: 19 lutego 2019], <https://archiwum.radiozet.pl/Wiadomosci/Kraj/Ile-Polacy-jezdza-samochodem-i-ile-pieniedzy-wydaja-na-paliwo-RAPORT-00031304>.

[4] Mateusz Szymański, Ile kilometrów rocznie robi niemieckie auto?, „Dr Lemon”, [dostęp: 19 lutego 2019], <https://drlemon.pl/ile-kilometrow-rocznie-robi-niemieckie-auto/>.

Ten materiał reklamowy ma charakter wyłącznie informacyjny, służy przybliżeniu zakresu ubezpieczenia i nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ani rekomendacji do złożenia wniosku lub przyjęcia oferty  umowy ubezpieczenia. Dokument ten nie stanowi wzorca umownego ani części umowy ubezpieczenia. Szczegółowy zakres i warunki ubezpieczenia regulują ogólne warunki ubezpieczenia wraz z załącznikami, właściwe dla danej umowy (dostępne na stronie Centrum dokumentów, w których znajdziesz postanowienia dotyczące m.in. składki, zakresu ubezpieczenia, ograniczeń i wyłączeń odpowiedzialności Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna oraz warunków wypłaty i zasad obliczania świadczeń ubezpieczeniowych.

Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Inflancka 4B, 00-189 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000028261, NIP 525-15-65-015, REGON  012267870, wysokość kapitału zakładowego: 457 110 000 złotych (wpłacony w całości). Tu znajdziesz  pełne dane o spółce.

Artykuły mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one porady prawnej, finansowej, motoryzacyjnej czy medycznej. Zalecenia zmieniają się, dlatego możemy zapewnić o aktualności tekstów jedynie w dniu publikacji. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do edycji, uzupełnienia zawartości i usuwania treści ze strony.